Czy gaz niszczy silnik?

Sceptycy montażu instalacji gazowych w samochodach wskazują na szybsze zużycie silnika na LPG. Argumentują, że mimo mniejszych kosztów paliwa, instalacje LPG są nieopłacalne, gdyż powodują podwyższone zużycie jednostki napędowej. Rozważmy wszystkie argumenty dotyczące szybszego zużywania się silnika na gazie.

Gaz to suche paliwo
Przeciwnicy LPG nazywają LPG "suchym paliwem". Każdy kto miał styczność z mechaniką samochodową wie, że silnik 4-ro suwowy nie jest smarowany przez paliwo, a przez olej silnikowy. Gdyby smarowanie odbywało się poprzez paliwo, nie wprowadzono by do silników benzynowych "odcięcia paliwa" przy hamowaniu silnikiem. Kolejnym faktem przeciwko temu argumentowi jest kontrargument, mówiący że benzyna to rozpuszczalnik oleju. Benzyna zmywa olej zgromadzony na ściankach cylindrów, gaz jest dla oleju neutralny. Gaz wydaje się więc pod tym względem lepszym paliwem.

LPG ma wyższą temperaturę spalania
Przeprowadzane badania świadczą o wyższej temperaturze spalania gazu rzędu 30-50st C. Czy taki wzrost temperatury może być przyczyną uszkodzenia jednostki napędowej? Jest to mocno wątpliwe. Przy konstruowaniu silników, uwzględniony jest pewien zapas termiczny materiałów użytych w bezpośrednim kontakcie z płomieniem powstającym w komorze spalania.

Gaz a zawory
Sceptycy LPG obwiniają to paliwo za szybsze zużywanie się gniazd zaworowych. Jest to prawda, lecz przy prawidłowo dobranej instalacji, przy poprawnym jej montażu i regulacji, zużywanie się gniazd i zaworów jest jedynie "odrobinę" wyższe. Dzieje się tak dlatego, że gaz jest chemicznie czystszy i nie posiada substancji, które utwardzają (smarują) gniazda zaworowe.
Dla perfekcjonistów rynek ma do zaoferowania różne produkty, zapobiegające degradacji gniazd i zaworów. Pierwszym z nich jest płyn lubryfikacyjny. Są różne sposoby podawania tego płynu, od zwykłego kropelkowego dozowania, po bardziej rozbudowane systemy sterowane elektronicznie. Pierwszy wariant jest dosyć tanią propozycją, ale jego mała dokładność zmniejsza skuteczność i pozytywny efekt działania płynu lubryfikacujnego. Elektroniczne dozowanie jest bardzo skuteczne, ale jego cena w dużym stopniu zwiększa koszta eksploatacji instalacji. Drugim sposobem są środki chemiczne firmy TUNAP, które dodaje się do benzyny i LPG. Nie wymagają montażu dodatkowych urządzeń.

A może LPG lepszy niż benzyna?
Zaletą LPG jest fakt, że propan-butan lepiej miesza się z powietrzem niż benzyna. Łatwiej przecież wymieszać dwa gazy niż gaz i ciecz. Kolejną zaletą LPG jest mniejsza prędkość spalania, czyli mniejsza prędkość rozchodzenia się płomienia, która z kolei wpływa na mniejsze szczytowe obciążenia na układ korbowo-tłokowy.

Podsumowanie
LPG posiada cechy zarówno skracające, jak i wydłużające żywotność silnika. Zakładając jednak najgorszy scenariusz (uszkodzenie gniazd i zaworów) oszczędności wynikające z jazdy na gazie, znacznie przewyższają ewentualny remont głowicy. W związku z powyższym, chociażby z ekonomicznego punktu widzenia, trudno nie stać się zwolennikiem LPG. Z całą pewnością gaz nie przyśpiesza zużycia silnika w sposób znaczny. Dowodem na to są auta przyjeżdżające na przeglądy instalacji z przebiegiem rzędu 300-500tys km na gazie. Takie są realia...

copyright nowotczynski.pl - instalacje gazowe Mława, woj. mazowieckie - na północ od Warszawy